Allt fler organisationer pratar om vikten om lärandeorganisationer. Men hur kan vi arbeta med kompetensutveckling när tiderna är tuffa och många sitter utspritt. Hur skall vi ha råd att fortsätta utveckla och lära? I det här inlägget har vi räknat lite på fördelarna med att driva lärandeprocesser remote samt ger förslag på hur ni kan ta ert första steg.

Låt oss jämföra kostnader

Jag blev tvungen att räkna lite så jag bad Chat GPT att göra en mall för mig för att se över kostnader för ett ledarskapsprogram för trettio ledare i en utspridd organisation. Tanken var att jämföra kostnader mellan en on-site utbildning jämfört med remote.

Resultatet ser ni nedan. Jag har givetvis fått göra en del uppskattningar. Men businesscaset rent kostnadsmässigt för att ställa om till mer remote intensiva lärandeprogram känns givet.

Varför gör vi det då inte?

Kostnadsjämförelsen mellan de två formaten – en påtaglig skillnad på 1 635 000 SEK – är enorm. Ändå väljer de flesta företag att fortsätta med utbildningsprogram onsite.

Jag tror att onsite-utbildningen traditionellt sett har blivit som en symbol för personligt engagemang och direkt kommunikation. Vi litar på att den fysiska närvaron skapar en gemenskap och möjliggör spontan interaktion som vi upplever är svår att återskapa digitalt.

Att träffas ansikte mot ansikte, dela en kopp kaffe under pausen, och känna energin i rummet när en talare delar med sig av sin passion och kunskap är unika upplevelser som ofta förknippas med onsite-utbildningar. Men, denna närvaro kommer med en kostnad – och inte bara finansiellt. Tiden för resor, miljöpåverkan och den logistiska komplexiteten är faktorer som inte kan ignoreras.

Å andra sidan representerar remote-lärande en ny era av flexibilitet och tillgänglighet. Att kunna ansluta till en session från var som helst i världen är inte bara praktiskt, det är revolutionerande. För många kan detta betyda skillnaden mellan kontinuerlig professionell utveckling och stagnation. Enkelheten att koppla upp och delta skapar helt nya förutsättningar för organisationer att skapa kontinuerligt lärande.

 

Inte utan utmaningar

Men det är klart att denna resa inte är utan  utmaningar. Att skapa engagemang och samhörighet online kräver inte bara tekniska lösningar utan även en förändring i hur vi förmedlar och mottar information. Det kräver att vi anpassar våra pedagogiska metoder och utvecklar nya sätt att interagera och engagera på avstånd.

 

Det kräver helt enkelt en ny kompetens både från deltagare, facilitatorer och lärare men även från inköpare och upphandlare av lärandeaktiviteter och utbildning.

 

Men jag tror inte att det bara är ny kompetens som behövs utan även en upplevelse av hur man kan göra och driva remotelärande på ett engagerande, tryggt och inspirerande sätt. Jag slås varje gång av den förvåning mina deltagare uttalar i samband med en uppstart av ett lärandeprogram på distans med oss. 

Citat av typen:

"Jag kunde inte tro att vi kunde skapa så här mycket lärande på distans"

"Den här typen av lärande är ju mycket bättre än i klassrum"

"Varför gör vi inte så här när vi har möten?"

"Jag älskar upplägget med att jag förbereder mig innan och sedan får vi praktisera när vi träffas"

Det handlar inte om det ena eller det andra

Jag tror inte att det handlar om att välja det ena eller det andra men vi måste inse kraften och möjligheterna som finns i att driva lärande remote. 

 

Den betydande kostnadsbesparingen med remote-utbildningar kan inte underskattas, särskilt i en tid där budgetar är snäva och varje krona måste räknas. Miljöperspektivet bör också vägas in. Varför skall vi flyga/åka till samma plats varje gång vi skall ha ett utbildningstillfälle, det är ju inte långsiktigt hållbart.

 

Hur skall man göra?

Som alltid när vi går in i nya okända miljöer är experimenterande nödvändigt. Vi måste leka med de nya möjligheterna och vi måste anpassa genomförandet baserat på de möjligheter mediet ger. Vi kan inte översätta rakt av det vi gjorde fysiskt till en remote miljö det fungerar inte. 

Jag skulle rekommendera er att testa att göra ett pass där ni tex testar att flippa upplägget, dvs att skicka ut teori innan passet och att öva och diskutera när ni väl träffas. Det går även att testa på vanliga möten. Skicka ut informationen innan och jobba med att reflektera och vidareutveckla när ni ”träffas”.

Frågor och svar?

Vilka specifika tekniska plattformar och förutsättningar krävs för att göra den här typen av utbildningar?

 

Vill du läsa mer kring tekniska plattformar och förutsättningar för att göra den här typen av utbildningsförfaranden så har vi skrivit om detta här.
 

Finns det exempel på genomföranden som har använt distanslärandepedagogik av den här typen?

 
Vi har under de senaste 5 åren drivit såväl företagsinterna som långa (fleråriga) utbildningsprogram i distansformat med väldigt goda resultat. Vill du läsa mer kan du göra det här:

Vad säger forskningen om effektiviteten kring distanslärande?

 

Nyfiken på att läsa mer om effektivitet och distanslärande titta på denna sida.

Distanslärande

Vill ni ha hjälp?

  • Bokas oss för ett lärandeseminarium.
  • Vi förbereder ett pass för er inom ett relevant ämne. 
  • Vi låter er testa på ett pedagogiskt upplägg helt anpassat för remote. 
  • Vi hjälper er med nödvändig onboarding och dokumentation.
Dela detta inlägg:

Relaterade inlägg:

Facilitera på distans

I det här inlägget sammanfattar jag hur jag gör när jag faciliterar lärprocesser på distans. Det är verkligen inget facit men det är mitt sätt. Förhoppningsvis kan inlägget hjälpa dig som kanske står inför din första distansfacilitering kring hur du skall tänka och göra. 

Läs mer